UWAGA TA STRONA UŻYWA COOKIES!
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić
ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.
Portal Psychologiczny - Manipulacja w sklepach

 

Psychologią zainteresowałam się za sprawą splotu raczej przypadkowych wydarzeń. Tak mnie to jednak wciągnęło, że skończyłam studia na tym kierunku. Od początku najbardziej fascynowała mnie psychologia biznesu i psychologia społeczna, ze względu na bardzo praktyczne możliwości zastosowania ich zasad w codziennym życiu. Po jakimś czasie, pomyślałam, że przyjemnie było by dzielić się swoją wiedzą z innymi. Tak powstała idea, której realizacją jest niniejszy portal psychologiczny. Portal to ozdobne wejście, brama do pałacu lub katedry. Niech ten portal psychologiczny stanie się wejściem do fascynującego świata dyscypliny jaką jest psychologia. Portal psychologiczny to miejsce, gdzie możesz zapoznać się z wiedzą ściśle naukową czyli mechanizmami postępowania ludzi, potwierdzonymi badaniami. W portalu psychologicznym znajdziesz również artykuły z pogranicza nauki - o zasadach feng shui czy numerologii. Dlaczego ludzie zachowują się w ten a nie inny sposób, jak sobie radzić w różnych sytuacjach życiowych, o tym dowiesz się z publikacji, jakie oferuje Ci portal psychologiczny. Mam nadzieję, że portal psychologiczny stanie się codzienną miłą i pożyteczną lekturą dla wszystkich, którzy interesują się tą dziedziną.




JAK SOBIE RADZIĆ – SUPERMARKETY
CZĘŚĆ PIERWSZA



Jedni uwielbiają zakupy w dużych sklepach, bo doceniają ich niewątpliwe zalety: atrakcyjne ceny, promocje, degustacje, wygodę. Inni ich unikają, bo czują się przytłoczeni dużą powierzchnią, przepychającymi się ludźmi, drażni ich bezosobowość obsługi.

Zasadą nadrzedną każdego handlowca jest sprzedać jak najwiekszą ilość towaru za możliwie najwyższą cenę. Nie inaczej jest w przypadku supermarketów. Duże sieci handlowe osiągają większe zyski dzięki konkurencyjnym cenom, dużemu wyborowi asortymentu i ... wiedzy o zachowaniach konsumentów. Wyniki badań marketingowych, które opierają się także o pewne reguły odkryte przez psychologię są wykorzystywane do wywierania wpływu na klientów. By pobudzić naszą chęć kupowania, opracowane zostały konkretne techniki rozmieszczania towaru, określania cen, kuszenia zapachami czy oddziaływania przez muzykę.

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy jak mocno powyższe techniki wpływają na nasze decyzje o zakupie. Jeśli działamy w sposób intuicyjny, nie zastanawiając się przed włożeniem towaru do wózka, idziemy „jak po sznurku”, spełniając życzenia właścicieli supermarketu, czyli wpadając w kolejne pułapki zastawione przez specjalistów od sprzedaży.
Możemy zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy, jeśli będziemy kupować świadomie, pamiętając o kilku najczęściej stosowanych supermarketowych sposobach na klienta
A oto one wraz ze wskazówkami jak im nie ulec:

Atrakcje dodatkowe

Jeśli lubisz spędzać czas w centrach handlowych, z pewnością prędzej czy później zgłodniejesz, zachce Ci się pić, spokojnie usiąść. Wtedy korzystasz z oferty gastronomicznej – pobliskich kawiarni, cukierni, barów szybkiej obsługi. Wiedz, że ulokowano je na terenie sklepu nie wyłącznie dla Twojej wygody, ale przede wszystkim po to, aby na Tobie zarobić.

Magia gotowych produktów>
Jeśli wcześniej tego nie robiłeś, przy okazji zwróć uwagę na różnice w cenach za kilogram produktu w plastikowym pudełku czy siatce a tego, który sam musisz zapakować i odstać w kolejce do ważenia. Dotyczy to przede wszystkim warzyw i owoców. Kierując się wygodą, poniesiesz niepotrzebne koszty. Wygodniej i szybciej jest wrzucić do wózka zapakowane w folię marchewki niż stać w kolejce do ważenia, ale ich cena zdecydowanie przewyższa cenę pakowanych własnoręcznie. Czyli właściwie płacisz za to, że ktoś wyręczył Cię w pakowaniu. Niestety wielokrotnie okazuje się, że towar sprzedawany w workach, siatkach czy pudełkach nie jest także pierwszej świeżości.

Batalia o cenę

Supermarkety prześcigają się w bitwach cenowych. W dostarczanych ulotkach kuszą obniżkami: 9,99 zł, 5,49 zł, 1099 zł. Łapiemy się na takie okazyjne kwoty, bo tak działa nasze spostrzeganie. Cena 9,99 wydaje się subiektywnie dużo niższa od dziesięciu złotych - na pierwszy rzut oka zbliżamy ją bardziej do dziewiątki, ale wystarczy chwila zastanowienia by przypomnieć sobie, że różnica wynosi tylko 1 grosz.
Jeśli będziemy uważni, to możemy zaobserwować, że czasem dużymi czerwonymi, promocyjnymi cyframi jest wypisana zwyczajowa cena towaru. Przekreślona czarna liczba to tylko sposób na klienta. Wierzymy, że produkt jest w promocji, a w rzeczywistości zawsze kosztował tyle ile wskazuje czerwona cena.

Złudne oszczędności

Ceny w supermarketach faktycznie potrafią być dużo niższe od tych proponowanych w sklepach osiedlowych. Sieci, które dokonują zakupów w ogromnych ilościach, mają przewagę w negocjacji cen u dostawcy. To właśnie atrakcyjność cen i wygoda są głównymi czynnikami, które przyciągają klientelę dużych sklepów. Wiele technik sprzedaży jest nastawionych właśnie na manipulowanie ceną. Jednym z takich zabiegów jest oferta „kup 2 w cenie 1”. Korzyść dla nas wydaje się oczywista – dwa produkty za cenę jednego, to tak jakbyśmy zaoszczędzali 50 % wydatku. Nic bardziej mylnego. W ofertach tego typu nie znajdziemy zazwyczaj produktów pierwszej potrzeby. Nabieramy się na okazję kupując drugi produkt, który prawdopodobnie wyląduje wkrótce w koszu na śmieci z powodu przekroczenia terminu przydatności do spożycia.
Przed sięgnięciem po taką korzystną ofertę zastanów się, czy jesteś w stanie spożytkować taki pakiet w odpowiednim czasie. Jeśli kolejnego dnia urządzasz przyjęcie na 20 osób, możesz spokojnie kupić 2 pudełka po 10 pączków w każdym. W innym razie, nie zrobisz na tym dobrego interesu.









Inne Publikacje:

Psychologia Kobiety
Psychologia Motywacji afiliacja społeczna
Testy Psychologiczne
Feng Shui w sypialni
Numerologia
Rzucanie palenia
Psychologia - prokrastynacja
Psychologia reklamy
Test zmiany
Jak spędzić udane wakacje
Feng shui i porządki
Test zwierzęta
Jak sobie radzić - perfekcjonizm
Zakochanie przez przypadek?
Testy psychologiczne 2
Test Kontrola
Psychologia - atrakcyjność fizyczna
Test Czy wierzysz w pecha
Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach 2
Test Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach odziezowych
Test Perfekcjonizm
Test Indywidualizm