UWAGA TA STRONA UŻYWA COOKIES!
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić
ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.
Portal Psychologiczny - Manipulacja w sklepach 2

 

Psychologią zainteresowałam się za sprawą splotu raczej przypadkowych wydarzeń. Tak mnie to jednak wciągnęło, że skończyłam studia na tym kierunku. Od początku najbardziej fascynowała mnie psychologia biznesu i psychologia społeczna, ze względu na bardzo praktyczne możliwości zastosowania ich zasad w codziennym życiu. Po jakimś czasie, pomyślałam, że przyjemnie było by dzielić się swoją wiedzą z innymi. Tak powstała idea, której realizacją jest niniejszy portal psychologiczny. Portal to ozdobne wejście, brama do pałacu lub katedry. Niech ten portal psychologiczny stanie się wejściem do fascynującego świata dyscypliny jaką jest psychologia. Portal psychologiczny to miejsce, gdzie możesz zapoznać się z wiedzą ściśle naukową czyli mechanizmami postępowania ludzi, potwierdzonymi badaniami. W portalu psychologicznym znajdziesz również artykuły z pogranicza nauki - o zasadach feng shui czy numerologii. Dlaczego ludzie zachowują się w ten a nie inny sposób, jak sobie radzić w różnych sytuacjach życiowych, o tym dowiesz się z publikacji, jakie oferuje Ci portal psychologiczny. Mam nadzieję, że portal psychologiczny stanie się codzienną miłą i pożyteczną lekturą dla wszystkich, którzy interesują się tą dziedziną.




JAK SOBIE RADZIĆ – SUPERMARKETY
CZĘŚĆ DRUGA



Promocyjne szczyty

Osoby odpowiedzialne za rozkładanie towarów na półkach wiedzą doskonale do czego nas przyzwyczajać, aby któregoś dnia na nas zarobić. Przywykliśmy do tego, że na regałach ustawionych na szczycie alejki, czyli w miejscach gdzie zazwyczaj skręcamy w kolejny szereg półek, leżą towary w promocyjnych cenach. Mijamy takie promocje dostatecznie często, aby zakodować sobie tą zależność i z chęcią sięgać po towar z takich półek. Jednak przekonanie, że cena jest korzystna, bo towar stoi w danym miejscu bywa czasami złudne. Będąc na kolejnych zakupach sprawdź czy faktycznie na szczycie alejki wystawione są tylko towary w atrakcyjnej cenie. Korzystając z prostej zależności zapamiętanej przez klientów, sprzedawcy umieszczają w takich miejscach również towary drogie, ekskluzywne. Bywa, że dostawca dopłaca za sam fakt umieszczenia ich tam. Jeśli nie spojrzysz na cenę zakładając, że jest niska, możesz wyjść zadowolony, ale z lżejszym portfelem.

Zmiany, zmiany, zmiany

Dlaczego supermarkety co jakiś czas zmieniają umiejscowienie poszczególnych działów? Bo to skłania klientów do obejścia całego sklepu i zwiększa szansę, że skuszą się na rzecz z działu, który zwykle omijają. Gdy przyzwyczaiłeś się do rozkładu towarów w sklepie, w którym najczęściej zaopatrujesz się w produkty spożywcze, droga, którą przemierzasz wiedzie od wejścia skrótem do lady z nabiałem, przez stoisko z pieczywem by zakończyć w dziale mięsnym. Jeśli jednak któregoś dnia okaże się, że tam gdzie zwykle dostawałeś bułki stoją szampony a zamiast warzywniaka widzisz półki ze sprzętem sportowym, to nadrabiasz drogi i trafiasz tam, dokąd nie zmierzałeś. I całe szczęście, bo wśród przedmiotów, których nie planowałeś kupić, odkryłeś taaaaką promocję, że koniecznie musisz to mieć i zastanawiasz się dlaczego wcześniej tam nie zaglądałeś. Mało kto oprze się ciekawości i będzie się kierował jedynie po potrzebne produkty, korzystając z pomocy szyldów informacyjnych wywieszonych na górze regałów.

Czy degustacja to jedzenie za darmo?

W weekendy sklepy pełne są tymczasowych stoisk, przy którym atrakcyjne hostessy zapraszają klientów do degustacji promowanych przez firmę chrupek, sosów, serów czy wafelków. Myślisz – jedzenie za darmo, można spróbować. I w taki oto sposób po chwili w Twoim koszyku ląduje paczka bardzo smacznych chipsów, których nie miałeś na liście zakupów. Jedzenie za darmo, prawda? Nie wspominając o tym, że zjedzony kawałek przypomni Ci o pustce w żołądku. Głodny klient to dobry klient.

Jak cię widzą, tak cię piszą

Efekt pierwszego wrażenia dotyczy także produktów spożywczych. Reklamowane w telewizji, w kolorowych, dużych opakowaniach bardziej skłaniają do zakupu niż skromniej wyglądające produkty opatrzone napisem: wyprodukowano dla... (w miejsce kropek wstaw nazwę sieci marketów). Tymczasem w wielu przypadkach jedzenie sprzedawane pod inną nazwą pochodzi od tego samego producenta i jest tak samo dobre. Markowe jest droższe, bo płacisz za markę i reklamę.

Droga droga do celu

Zastanawiałeś się co widzisz jako pierwsze po wejściu do supermarketu? Podpowiem, w zależności od sklepu będą to ubrania, książki, naczynia, okazyjne produkty sezonowe, za nimi będzie stoisko z np. sprzętem komputerowym lub podobnym towarem. Wiele różnych rzeczy, ale na pewno nie towary pierwszej potrzeby. Aby kupić kostkę masła, jajka, kilka jogurtów i makaron na obiad, musisz przejść długą drogę. Towarzyszy Ci wolna, spokojna muzyka z głośników, gdzieś w oddali wyczuwasz wyraźny zapach świeżo pieczonego chleba, co wzmaga Twój apetyt, więc przypominasz sobie o małym co nieco na deser do kawy. Jeśli przy regale ze słodyczami zmieniasz zdanie bo przecież miałeś się odchudzać, nic straconego, skapitulujesz przy kasie. Czyhają tam na Ciebie lody, czekoladki, cukierki, wafelki, do wyboru, do koloru. Poza tym napoje gazowane, aby ugasić pragnienie w trakcie tego okropnie dłużącego się czekania kolejce. No i zupełnie byś zapomniał o bateriach, poprzednie gdzieś się zapodziały, więc po co szukać, skoro można kupić znowu.


Źródła:
http://www.gomestic.com/Consumer-Information/Six-Tricks-Supermarkets-Use-to-Make-You-Spend-More.260585>
http://money.aol.com/top5/general/sneaky-supermarket-tricks-more>
http://money-watch.co.uk/4433/supermarket-tricks>









Inne Publikacje:

Psychologia Kobiety
Psychologia Motywacji afiliacja społeczna
Testy Psychologiczne
Feng Shui w sypialni
Numerologia
Rzucanie palenia
Psychologia - prokrastynacja
Psychologia reklamy
Test zmiany
Jak spędzić udane wakacje
Feng shui i porządki
Test zwierzęta
Jak sobie radzić - perfekcjonizm
Zakochanie przez przypadek?
Testy psychologiczne 2
Test Kontrola
Psychologia - atrakcyjność fizyczna
Test Czy wierzysz w pecha
Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach 2
Test Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach odziezowych
Test Perfekcjonizm
Test Indywidualizm