UWAGA TA STRONA UŻYWA COOKIES!
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić
ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.
Portal Psychologiczny - Manipulacja w sklepach odziezowych

 

Psychologią zainteresowałam się za sprawą splotu raczej przypadkowych wydarzeń. Tak mnie to jednak wciągnęło, że skończyłam studia na tym kierunku. Od początku najbardziej fascynowała mnie psychologia biznesu i psychologia społeczna, ze względu na bardzo praktyczne możliwości zastosowania ich zasad w codziennym życiu. Po jakimś czasie, pomyślałam, że przyjemnie było by dzielić się swoją wiedzą z innymi. Tak powstała idea, której realizacją jest niniejszy portal psychologiczny. Portal to ozdobne wejście, brama do pałacu lub katedry. Niech ten portal psychologiczny stanie się wejściem do fascynującego świata dyscypliny jaką jest psychologia. Portal psychologiczny to miejsce, gdzie możesz zapoznać się z wiedzą ściśle naukową czyli mechanizmami postępowania ludzi, potwierdzonymi badaniami. W portalu psychologicznym znajdziesz również artykuły z pogranicza nauki - o zasadach feng shui czy numerologii. Dlaczego ludzie zachowują się w ten a nie inny sposób, jak sobie radzić w różnych sytuacjach życiowych, o tym dowiesz się z publikacji, jakie oferuje Ci portal psychologiczny. Mam nadzieję, że portal psychologiczny stanie się codzienną miłą i pożyteczną lekturą dla wszystkich, którzy interesują się tą dziedziną.




TRIKI SPECÓW OD MARKETINGU - SKLEPY ODZIEŻOWE



W poprzednich artykułach o manipulacji w sklepach, opisywałam sposoby na klienta stosowane w supermarketach. Podobne triki np. cenowe stosują właściciele sklepów z odzieżą, ale można tam zaobserwować jeszcze inne, specyficzne dla tej branży metody na zwiększenie sprzedaży.

Kusząca witryna

Zanim klient zdecyduje się wkroczyć do sklepu, najpierw jego uwagę przyciąga to co wyeksponowane jest na wystawie. Witryny w większości sklepów są na tyle duże, aby klient mógł dostrzec ją z dość dużej odległości. Obliczono, że najlepszy efekt uzyskuje się, gdy wystawa jest wyraźnie widoczna z odległości około 7 m 30 cm. Zakłada się, że klient stojący dalej niż około 7,5 metra nie jest sklepem zainteresowany, natomiast z mniejszej odległości może już zobaczyć sąsiednie wystawy. A chodzi nam o to, aby klient skupił się na naszej ofercie, a nie oglądał towar konkurencji.

Zasada ruchu prawostronnego

U 90 % ludzi występuje dominacja prawej strony. Zdecydowana większość z nas posługuje się prawą ręką przy pisaniu, jedzeniu, prawą nogą rozpoczynamy tak skomplikowane czynności jak jazda na łyżwach, rowerze, itp. Mamy naturalną skłonność do zwracania większej uwagi, na to co się dzieje po naszej prawej stronie. Tą prawidłowość wykorzystuje się przy aranżowaniu ekspozycji sklepowych. Zakładając, że klienci będą kierować się po wejściu w prawą stronę, tam właśnie umieszcza się bestsellery kolekcji, czyli ubrania najczęściej kupowane.

Nie atakuj od razu

Aby klient nie poczuł się przytłoczony i miał chwilę na ochłonięcie od hałasu ulicy lub alejki w galerii handlowej, towar nie może być wywieszony blisko wejścia. Pierwsze wieszaki powinny być oddalone od witryny o jakieś 5 kroków.

Odpowiedni grunt to podstawa dobrej sprzedaży

Choć wydaje się to dziwne, nawet rodzaj podłogi w sklepie nie jest bez znaczenia dla zysków ze sprzedaży. I nie chodzi tu jedynie o względy estetyczne. Podłoga w dużej mierze wpływa na tempo chodzenia. Gładka i twarda sprzyja szybkości, miękka wykładzina spowolni marsz. W przejściach pomiędzy działami, gdzie klient nie powinien spędzić wiele czasu, warto położyć

np. terakotę. Wśród wieszaków, w miejscu, gdzie chcemy aby klient chętniej przystanął, bliżej się czemuś przyjrzał, wskazana jest wykładzina.

Blokady na drodze

Maszerując po sklepie nieraz natkniemy się na przeszkody w postaci stołów, wieszaków czy koszów z towarem. Nieprzypadkowo ustawiono je na naszej drodze - mają zachęcić do przyjrzenia się ich zawartości. Oczywiście najlepiej gdy ustawione są przy przejściu kierującym do wyjścia. Zachwyceni znalezionym na stole sweterkiem, prawdopodobnie wrócimy się do kasy, a po drodze może jeszcze wpadnie nam w oko pasujący do sweterka pasek czy naszyjnik. I tak to działa.

Spór o wieszak

W kwestii ekspozycji towaru, specjaliści od sprzedaży nie są zgodni: czy lepiej wieszać czy lepiej składać? Zwolennicy pierwszej metody argumentują, że ubranie na wieszaku jest widoczne w całości i lepiej się przez to prezentuje. Druga strona sugeruje, że towar złożony na półce czy stole skłania klienta, aby sięgnął po daną rzecz, dotknął, jakby oswoił się z nią. Zwiększa to szansę zakupu, ponieważ niechętnie odkładamy takie ubranie na miejsce. Poskładane estetycznie ubrania są też dowodem na to, że personel dobrze wykonuje swoją pracę skoro utrzymuje je w porządku. A wykwalifikowani pracownicy sprawiają, że w sklepie miło przebywać i kupować.

Zbieżność charakterów

Czy wchodząc do sieciowego sklepu odzieżowego potraficie na pierwszy rzut oka odróżnić sprzedawców od klientów? Jeśli tak, to znaczy, że właściciel sklepu jeszcze nie poznał kolejnej techniki wspomagającej sprzedaż, jaką jest identyfikacja klienta ze sprzedającym. Podobny przedział wiekowy, sposób ubierania się, styl bycia, to wszystko sprawia, że dystans między dwiema stronami maleje a krzywa sprzedaży rośnie.

Przyjazny klimat

Sprawą nadrzędną jest, aby klient dobrze się czuł robiąc zakupy. Przyjemne oświetlenie, dyskretna muzyka w tle, znacząco przedłużą wizytę w sklepie. Ładny zapach jest także mile widziany. Do takiego sklepu chce się wracać, aby obejrzeć kolejną kolekcję i z niej także wybrać coś dla siebie.

Źródło: http://www.orbit9.de/wissen/verkaufspsychologie.php









Inne Publikacje:

Psychologia Kobiety
Psychologia Motywacji afiliacja społeczna
Testy Psychologiczne
Feng Shui w sypialni
Numerologia
Rzucanie palenia
Psychologia - prokrastynacja
Psychologia reklamy
Test zmiany
Jak spędzić udane wakacje
Feng shui i porządki
Test zwierzęta
Jak sobie radzić - perfekcjonizm
Zakochanie przez przypadek?
Testy psychologiczne 2
Test Kontrola
Psychologia - atrakcyjność fizyczna
Test Czy wierzysz w pecha
Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach 2
Test Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach odziezowych
Test Perfekcjonizm
Test Indywidualizm