UWAGA TA STRONA UŻYWA COOKIES!
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić
ustawienia dotyczące COOKIES w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Dowiedz się więcej.
Portal Psychologiczny - Psychologia reklamy

 

Psychologią zainteresowałam się za sprawą splotu raczej przypadkowych wydarzeń. Tak mnie to jednak wciągnęło, że skończyłam studia na tym kierunku. Od początku najbardziej fascynowała mnie psychologia biznesu i psychologia społeczna, ze względu na bardzo praktyczne możliwości zastosowania ich zasad w codziennym życiu. Po jakimś czasie, pomyślałam, że przyjemnie było by dzielić się swoją wiedzą z innymi. Tak powstała idea, której realizacją jest niniejszy portal psychologiczny. Portal to ozdobne wejście, brama do pałacu lub katedry. Niech ten portal psychologiczny stanie się wejściem do fascynującego świata dyscypliny jaką jest psychologia. Portal psychologiczny to miejsce, gdzie możesz zapoznać się z wiedzą ściśle naukową czyli mechanizmami postępowania ludzi, potwierdzonymi badaniami. W portalu psychologicznym znajdziesz również artykuły z pogranicza nauki - o zasadach feng shui czy numerologii. Dlaczego ludzie zachowują się w ten a nie inny sposób, jak sobie radzić w różnych sytuacjach życiowych, o tym dowiesz się z publikacji, jakie oferuje Ci portal psychologiczny. Mam nadzieję, że portal psychologiczny stanie się codzienną miłą i pożyteczną lekturą dla wszystkich, którzy interesują się tą dziedziną.




PSYCHOLOGIA REKLAMY



Wiem, że połowa z każdego dolara, jaki wydam na reklamę jest wyrzucona w błoto. Ale stale nie wiem która to połowa. Te słowa wypowiedzieć miał Henry Ford, twórca znanej na całym świecie marki samochodów. Do dziś, przedsiębiorcy muszą liczyć się z tym, że przynajmniej część z zainwestowanych pieniędzy w reklamę nie znajdzie odzwierciedlenia w dochodzie ze sprzedaży. Jednak przestrzegając pewnych zasad, z dziedziny psychologii i badań rynku, można ocalić przynajmniej część z wydanej sumy.

Oto te zasady:
Jednym z najważniejszych aspektów jest to, aby nasze ogłoszenie, plakat czy film promocyjny został zauważony przez odbiorców. Wydaje się to nietrudnym zadaniem, jednak gdy zastanowimy się nad swoim spostrzeganiem otoczenia, możemy dojść do wniosku, że nie zauważamy sporej ilości otaczających nas informacji. Jak skonstruować przekaz reklamowy, aby skłonić odbiorców do zwrócenia na niego uwagi? Ludzie przetwarzają informacje, z którymi się stykają, dość wybiórczo. Dzięki tym właściwościom naszego spostrzegania potrafimy sprawnie funkcjonować w świecie, który bez ustanku bombarduje nas informacjami.

Psychologia reklamy opisuje dwa procesy, które wpływają na to, co przykuwa naszą uwagę:
1) Od potrzeby do zakupu
W tym przypadku zaczyna się od doświadczenia, które wywołuje w nas potrzebę, np. posiadania czegoś. Gdy doświadczymy czyli zauważymy będąc u kolegi jak realistycznie dokładny jest obraz w jego nowym telewizorze, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zaczniemy marzyć o takim samym. Pod wpływem tego doświadczenia, będziemy z uwagą śledzić reklamy i ulotki sklepów RTV.
2)Od obrazu do potrzeby
W tym przypadku, potrzebę posiadania czegoś, wzbudza przekaz reklamowy, zauważony dzięki użyciu w nim jednego z "wabików". Takimi "wabikami" dla naszych oczu są np. obrazy kojarzone z erotyką, które dodatkowo wzbudzają pozytywne emocje. Wizerunki małych dzieci, małych zwierząt (kociaków, szczeniaków) i obrazy nietypowe również przyciągają nasz wzrok.

Oczywiście oprócz powyższych aspektów przekazu, warto zwrócić uwagę na wielkość formatu, umiejscowienie oraz oryginalną formę przekazu. Dodatkowym wzmocnieniem mogą być kolory lub akcent akustyczny, np. wpadająca w ucho melodia. Reklama powinna także wzbudzić zaangażowanie odbiorcy. A więc wzbudzić w nim osobiste odczucia. To jak mocno odbiorca zaangażuje się w treść przekazu, wpłynie na głębokość przetwarzania przez niego informacji w nim zawartych. Produkty codziennego użycia nie wymagają od nas głębokiego zaangażowania, zatem nie będziemy analizować dokładnie ich wad i zalet. Inaczej jest w przypadku
produktów luksusowych czy inwestycji, które przy złym wyborze mogą spowodować znaczne braki w naszych portfelach. Decyzje o ich zakupie poprzedzimy dokładnym przeglądem dostępnych informacji.

Poziom zaangażowania ma również wpływ na zaufanie do marki. Firmy, które reklamują produkty codziennego użytku, próbują wypromować swój produkt wiążąc go np. ze sponsoringiem sportu czy wykorzystują wizerunek znanych osób w swoich reklamach. Pozwala to na wykreowanie następującego efektu: jeśli podziwiam sportowca lub piosenkarkę, a on/ona używa codziennie tej pasty do zębów, to ja, jeśli chcę być taki jak on/ona, powinienem używać tej samej pasty.

Aby skłonić klienta do kupna danego towaru należy zadbać o to, by treść reklamy pozostała mu w pamięci. Najłatwiejszym, choć zarazem drogim sposobem na to jest częste jej powtarzanie. Często ukazująca się reklama zostanie w pamięci odbiorcy niezależnie od tego, czy jest ciekawa czy nie. Dobrym sposobem na zapamiętanie jest również użycie środków związanych z emocjami. Takimi środkami mogą być: humor (kto nie kojarzy reklam Plusa z kabaretem Mumio), erotyczne skojarzenia, wpadająca w ucho melodia lub piękny obraz (jak np. w reklamie telewizorów Bravia).

Również negatywne emocje mogą być wykorzystywane w reklamie: denerwujące a nawet kontrowersyjne filmy promocyjne takich firm jak Benetton czy Media Markt z pewnością przyniosły im rozgłos i rozpoznawalność. Jednak używając negatywnych emocji w przekazie reklamowym należy pamiętać o tym, że negatywne uczucia odbiorców mogą przenieść się na produkt.

Reklamując towar można również sugerować dodatkową korzyść, jaka wiąże się z jego używaniem. Tak kreowane są perfumy, które obiecują nam bycie bardziej atrakcyjnym lub płatki śniadaniowe, które spowodują, że będziemy czuli się bardziej lekko i sprawnie. Tak naprawdę, obietnice perfum lub płatków nie są realne - są jedynie kreacją naszego umysłu. Osoby, które pojmują wprost takie obietnice, mogą poczuć się oszukani, a to może wpłynąć na to, że nie kupią one ponownie danego produktu.

Wszystkie te reguły są doskonale znane i wykorzystywane przez agencje reklamowe. Wiedząc o tym metodach, możemy mniej ulegać reklamom, a zatem dokonywać bardziej świadomych wyborów w czasie zakupów.









Inne Publikacje:

Psychologia Kobiety
Psychologia Motywacji afiliacja społeczna
Testy Psychologiczne
Feng Shui w sypialni
Numerologia
Rzucanie palenia
Psychologia - prokrastynacja
Psychologia reklamy
Test zmiany
Jak spędzić udane wakacje
Feng shui i porządki
Test zwierzęta
Jak sobie radzić - perfekcjonizm
Zakochanie przez przypadek?
Testy psychologiczne 2
Test Kontrola
Psychologia - atrakcyjność fizyczna
Test Czy wierzysz w pecha
Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach 2
Test Manipulacja w sklepach
Manipulacja w sklepach odziezowych
Test Perfekcjonizm
Test Indywidualizm